Foodtrends 2016

Is eten een nieuwe vorm van popcultuur? De Oostenrijkse foodwatcher en voedingswetenschapper Hanni Rützler beantwoordt die vraag in haar nieuwe Food Report 2016 duidelijk met ‘ja’. Mensen treden via voeding op de voorgrond en levensmiddelen worden een stijlmiddel. Hoe we eten, maar ook wat we eten, daarmee onderscheiden we ons.

Infinite food
Het boekwerk Food Report verschijnt voor de derde keer op rij. De auteur ontdekte drie nieuwe foodtrends, die in de toekomst aan betekenis winnen. Infinite food beschrijft de trend, dat in de alledaagse cultuur van grote steden altijd en overal gegeten wordt, 24 uur per dag. Modelabels bestormen de gastronomische business en de successen van street food, craft beer e.d. tonen aan dat iedereen horeca-ondernemer kan worden.

Spiritual food
Halal, kosjer, veganistisch, steeds vaker zal er met deze eigenschappen van levensmiddelen reclame worden gemaakt. Voor de bewuste eters spelen naast de criteria voor de gezondheid in toenemende mate spirituele aspecten een belangrijke rol. De auteur analyseert onder het begrip Spiritual Food hoe eten een religie wordt.

Fast good
In de toekomst beleeft fastfood een kwaliteitsrevolutie. De snelle hap wordt op culinaire wijze door Arabische, Spaanse en Aziatische invloeden verrijkt en verandert in fast good.

Super markt
Ook de keuken thuis kom in Food Report 2016 aan bod. De tijd nemen om creatief bezig te zijn in de keuken wordt de nieuwe vorm van luxe. Daarnaast beschrijft Rützler de verandering van supermarkt naar ‘super markt’. Momenteel beleven straat- en weekmarkten een renaissance. Oude markthallen worden door een culinair vergroot aanbod opgewaardeerd, nieuwe markthallen worden architectonisch fraai vormgeven designiconen.

Food Report 2016
112 pagina’s
ISBN: 978-3-945647-00-4
Prijs: 125 euro

Have your say