Maanzaad

Een verrassend zaadje: blauwmaanzaad

Blauwmaanzaad, oftewel maanzaad, kennen we allemaal wel van de maanzaadbroodjes, maar wist je dat dit kleine zaadje een heleboel goede eigenschappen voor ons lichaam heeft? Zo is het maanzaad zeer rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren en bevat het ook een hoog percentage ijzer. Het maanzaad blijkt een zeer goede aanvulling om vaker te gebruiken in onze maaltijden.

Eventjes snel de cijfers doorlopen

100 gram blauwmaanzaad bevat ongeveer
45 gram onverzadigde vetzuren
20 gram eiwitten
15 gram vezels
16 gram (suikervrije) koolhydraten

Het maanzaad is verder rijk aan natuurlijke antioxidanten en mineralen. In een portie van 100 gram tref je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) magnesium en fosfor aan en maar liefst drie maal de ADH aan ijzer.

De eigenschappen van maanzaadimages

Met het zeer hoge gehalte aan onverzadigde vetzuren en het hoge gehalte aan vezels, is het maanzaad een weldaad voor onze bloedvaten. Tevens helpt het ons lichaam bij de bestrijding en verwijdering van een teveel aan het LDL-cholesterol. Het vrij hoge gehalte aan eiwitten maakt het tot een goede bron voor eiwitten in vegetarische maaltijden.

Het maanzaad wordt geoogst uit de zaadbol van de papaver, de papaver Somniferum om precies te zijn. De papaver is rijk aan alkaloïden welke worden gewonnen uit het sap van de onrijpe zaadbol. Het maanzaad bevat slechts nog uiterst kleine hoeveelheden. Een thee van maanzaad heeft dan ook een kalmerende uitwerking op ons zenuwstelsel en kan ook gebruikt worden bij slapeloosheid.

Sporters opgelet!

Ofschoon het maanzaad slechts zeer lage concentraties opiaten bevat, valt een drugs- of dopingtest na het eten van maanzaad positief uit. Iets om even rekening mee te houden…

Gebruik het voor de zekerheid maar na het sporten. Strooi het over een heerlijke salade of maal het tot een pasta en meng het door sauzen. Wees creatief en experimenteer!

Have your say