Mindfulness

Je hebt er vast wel eens van gehoord of er over gelezen: mindfulness. Een techniek die al eeuwenlang onderdeel is van de boeddhistische leer. Het leert boeddhisten om het bestaan te zien zoals zij echt is. De Amerikaans moleculair bioloog John Kabat-Zinn ontwikkelde in de jaren ’70 een aandachtstraining die hij Mindfulness noemde. Deze training was speciaal bedoeld voor de Westerse wereld. Hij noemde deze training voluit Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).

De monnik Thich Nath Hanh heeft er voor gezorgd dat Mindfulness in het Westen voet aan de grond kreeg. Vandaag de dag is de training bijzonder populair en wordt ze toegepast bij zeer uiteenlopende problematiek. Zo is bewegen dat de techniek heel goed helpt bij psychische klachten zoals angststoornissen en depressies, maar ook mensen met lichamelijke klachten kunnen zeer veel baat hebben bij Mindfulness.

Acceptatie en leven in het hier en nu
Mindfulness leert mensen om meer te leven in het moment en zich meer bewust te zijn van wat er gebeurt in het hier en nu. Vaak zijn we met ons lichaam wel aanwezig maar zijn met onze gedachten in het verleden of de toekomst. We staan niet meer stil bij wat er op dit moment gebeurt. Mindfulness leert je om meer bewust te worden van je (lichamelijke) sensaties en er op een niet-oordelende manier mee om te gaan.

Het is dus geen techniek die je leert om negatieve gedachten en gevoelens om te zetten naar positieve, maar om te accepteren dat zulke sensaties er nu eenmaal bij horen. We leven te vaak in de doe-modus en er wordt ons van jongs af aan geleerd om actief iets te doen aan onze problemen. Nare gevoelens mogen er niet zijn. Maar met Mindfulness leer je om uit die doe-modus te stappen en de zijns-modus te ervaren.

Have your say