Snelwandelen

Wandelen
Volgens heel wat bewegingsdeskundigen is wandelen de beste vorm van lichaamsbeweging die er bestaat. Wandelen doen we allemaal wel eens en dat is goed. Vaak werkt het ontspannend, er kan bijgepraat worden met een vriendin of je partner en soms heeft de wandeling ook een bepaald doel om naar toe te lopen. Snelwandelen is echter nog iets anders dan gewoon wandelen.

Snelwandelen
Wandelen wordt snelwandelen wanneer het tempo boven de 6 km per uur ligt. Je loopt dan ongeveer 1,5 tot 2 km per kwartier. Wandelen wordt dan echt sporten en kent heel veel voordelen voor je gezondheid.

Vetverbranding en afvallen
Om veel vet te verbranden, hoef je dus niet altijd naar de sportschool. Ook door middel van een half uur per dag snelwandelen, verbrand je veel vet. Doe je dit elke dag, dan verbrand je per week toch zo’n 1500 extra kcal, dit staat voor zo’n 200 gram aan lichaamsvet. Houd je dit consequent vol, dan kun je na een jaar gemakkelijk 6 kilo lichter zijn.

Conditie
Wandel je een paar keer per week in een hoog tempo en dat minstens 30 minuten, dan geeft dit een enorme boost aan je conditie. Je zult merken dat je uithoudingsvermogen aanzienlijk verbetert en dit kan ook gunstig zijn wanneer je nog andere sporten beoefent.

Ontspanning
Flink doorwandelen doet stress verdwijnen als sneeuw voor de zon. Voel je je regelmatig wat down of futloos, begin dan eens een aantal keren per week met snelwandelen. Wanneer je niet gewend bent om veel te wandelen, bouw het tempo dan rustig op. Je kunt met iemand samen gaan wandelen, maar het is soms ook prettig om alleen te lopen en je hoofd eens leeg te maken in de frisse buitenlucht.

Ik zou zeggen, probeer het eens en voordat je het weet, kun je het niet meer missen. Ideaal is dat snelwandelen bijna altijd en overal mogelijk is. Kies een tijdstip dat jou het beste uitkomt.

Have your say