Tips tegen rugpijn

Veel mensen krijgen te maken met rugpijn. Aangezien rugpijn veel verschillende oorzaken kan hebben, zijn er ook veel verschillende behandelingen. Toch zijn er een aantal algemene tips die je helpen om je rugpijn te verminderen. Wil jij ook van je rugpijn afkomen? Lees dan snel verder.

Houding
Een goede houding is erg belangrijk om van je rugpijn af te komen. Het is het beste voor je rug als je rechtop staat, met een rechte rug en je schouders iets naar achteren. Ook bij het zitten is het belangrijk om goed rechtop te zitten. Zorg voor een goede steun in je rug en zet je voeten plat op de grond.

Slapen
Ook je houding tijdens het slapen is van belang. Probeer met je wervelkolom in een neutrale positie te liggen. Bijvoorbeeld door op je rug te gaan liggen met een kussen onder je knieën of op je zij met een kussen tussen je knieën.

Blijf in beweging
Heb je pijn aan je rug? Dan lijkt het misschien logisch om vooral veel rust te nemen en te gaan liggen. Het is echter beter om te blijven bewegen, dit is veel effectiever om van je rugpijn af te komen. Let er wel op dat je niks forceert.

Versterk je rugspieren
Doe oefeningen waarmee je de spieren in je rug versterkt. Meerdere studies tonen namelijk aan dat rugpijn op de lange termijn vermindert door het verbeteren van kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit.

Massage
Een goede massage biedt uitkomst bij spierspanning en spierpijn. Regelmatig je rug laten masseren kan daarom de oplossing zijn voor je rugpijn.

Koelen en warmte
Bij een rugblessure helpt het om de pijnlijke plek een paar keer per dag te koelen. Na een paar dagen schakel je over op warmte om je spieren te laten ontspannen en je bloedsomloop te verbeteren.

Have your say