Voorjaarsmoeheid

De vogels zingen, de bloemen bloeien, de lucht is strakblauw, de buurvrouw is druk met de voorjaarsschoonmaak en jij bent moe. Het is erg vervelend als dit een jaarlijks terugkerend fenomeen is. Zodra de lente zijn intocht doet, worden sommige mensen moe, futloos en vaak ook down.
Dit is wat we wel voorjaarsmoeheid noemen. Eigenlijk is het een soort depressie die zich vooral aan het begin van de lente aandient. Gelukkig zijn er een aantal tips die meestal goed en snel werken waardoor ook jij op en top kunt gaan genieten van de lente.

Bewegen
Het is absoluut bewezen dat lichaamsbeweging helend is voor geest en lichaam. Helaas kan het soms moeilijk zijn om in beweging te komen wanneer je last hebt van voorjaarsmoeheid. Het liefst blijf je dan in je bed liggen of je hangt maar wat op de bank. Toch is het echt waar dat je zult opknappen van een portie beweging. Maak een wandeling door het park of bos, pak de fiets en trap een paar rondjes door het dorp of ga een half uurtje joggen. Na die tijd zul je merken dat je je beslist een stuk beter voelt.

Gezond eten
Mensen die zich moe en down voelen, grijpen over het algemeen snel naar voedingsmiddelen die suiker bevatten. Dit is heel logisch, want de suiker zorgt voor een kortdurende opleving. Helaas is dit maar van korte duur en na deze opkikker volgt vaak een dip. Hetzelfde geldt voor koffie.
Probeer juist wanneer je je moe en down voelt te minderen met koffie en suiker. Natuurlijk moet je jezelf lekker blijven verwennen en bedenk daarom een aantal alternatieven die jij ook echt lekker vindt. Neem bijvoorbeeld een handje nootjes of wat stukjes fruit.

Goed slapen
Een aantal nachten slecht slapen zorgt er ongetwijfeld voor je dat je nog minder energiek gaat voelen. Zorg er dus voor dat je goed aan je nachtrust komt. Gelukkig kun je daar zelf een grote rol in spelen. Beweeg overdag voldoende, zorg voor een goede temperatuur op je slaapkamer, ventileer goed in de ruimte waar je slaapt en doe ontspanningsoefeningen voordat je gaat slapen.

 

Have your say